Przysłona to część obiektywu odpowiedzialna za ilość światła wpadającego do aparatu. Praca przysłony polega na zamykaniu dostępu światła do materiału światłoczułego. Każde zwiększenie działki przysłony powoduje zmniejszenie o połowę światła wpadającego do aparatu. Tak więc zastanawiacie się jak to działa w praktyce?
Kupując aparat mamy określony zakres przysłony zazwyczaj 1:3,5/5,6 lub F3,5/5 są to dwa podstawowe oznaczenia spotykane na aparatach kompaktowych (na wbudowanym obiektywie) oraz na obiektywach, które dokupujemy do aparatu.
Gdy kupujemy lustrzankę z podstawowym obiektywem zwanym KITem ma on oznaczenie zazwyczaj 18-55/f3,5-5,6 co oznacza, że przy 18mm przysłona może być maksymalnie otworzona do F3,5, a przy 55 do maksymalnie 5,6. Ci, którzy pokusili się na zakup kolejnych obiektywów już wiedzą, że to mało.
Najlepsze obiektywy to te które są najjaśniejsze, zarazem są najdroższe. Dla porównania obiektyw Canona 85mm F1,2 kosztuje prawie 10.000zł.
Przejdźmy do praktyki zakresów przysłony:
F1,2 daje możliwość zrobienia zdjęcia nawet w kiepskim oświetleniu bez użycia lampy błyskowej. Jest to jasny obiektyw i możemy śmiało fotografować na najniższym ISO i najkrótszym czasie migawki. Warto jednak podkreślić że głębia ostrości w tej jasności jest ograniczona, np. tylko na oczy a reszta powoli się rozmywa. Jak tylko wyzdrowieje pokaże wam to w praktyce
F1,4 i F1,8 tańsza wersja jasnych obiektywów, najczęściej obiektywy o tej jasności są wykorzystywane do sesji wizerunkowych, reklamowych i kulinarnych.
F2,8 to przysłona spotykana w super drogich super teleobiektywach, np. Canon 400mm F2,8 kosztuje około 40 tysięcy, natomiast idealnie sprawdza się w fotografii przyrodniczej. F2,8 to wartość spotykana w dobrych obiektywach szerokokątnych i rybim oku (fisheye).
F3,5-5 To podstawowa przysłona w podstawowych najtańszych dostępnych na rynku obiektywach.
F11-32 maksymalne ograniczenie dostępu światła, przydatne w fotografowaniu krajobrazów, mgły, jeśli chcemy rozmazać np. ruch wodospadu, lub gdy fotografujemy zjawiska atmosferyczne. oczywiście gdy na tyle zamykamy przysłonę przyda się nam statyw, bo wydłuży się nam czas naświetlania.
W razie pytań piszcie tutaj.
Offline
Osobiście polecam kupować obiektywy ze stałym światłem, czy bez względu na zmianę ogniskowej światło pozostaje to samo.
Offline